Gå videre til hovedindholdet

Bagte Søde Kartofler og Rødbedesalat




Endnu et par lækre retter fra Jamie Oliver. Jeg spiste dette måltid, som det var, men det kan også være tilbehør til f.eks. en vegansk steak fra Aldi.

Bagte Søde Kartofler og Rødbedesalat til 2 personer (1 time og 10 min)


Ingredienser:

500 g. søde kartofler (skrubbet og i 3 cm. tykke skiver)
1 helt hvidløg
½ spsk. cajun krydderiblanding
1 dl. vegansk creme fraiche eller usødet yoghurt
½ potte purløg (snittet)
500 g. rødbeder (skrællet og i store tern)
2 clementiner
½ bdt. estragon (bladene)
100 g. Violife fetaost (tern)
25 g. valnødder (grofthakket)

Desuden: olivenolie, æbleeddike, salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Læg de søde kartofler og det hele hvidløg i et ovnfast fad og dryp med olivenolie og æbleeddike. Krydr med cajunkrydderi, salt og peber. Bag 1 time ved 175 grader.

2. Kog rødbedetern 45 min og hæld vandet fra. Køl kort af i koldt vand.

3. Pres saften af ½ clementin og rør sammen med ½ spsk. olivenolie og krydr med salt og peber. Vend med rødbederne og anret på et fad.

4. Skær resten af clementinerne i tynde skiver og anret på rødbederne med estragon, valnødder og feta. 

5. Skær hvidløget over og pres hvidløgskødet ud. Rør sammen med creme fraiche eller yoghurt og smag til med salt og peber.

6. Anret søde kartofler på et fad med klatter af hvidløgsyoghurt og drysset med purløg. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Kringle med Æblefyld

Min mor har fødselsdag i morgen, og jeg har lovet at tage vegansk, sukkerfri kringle med. Jeg fandt denne opskrift på sukkerfrikager.dk  og skiftede lidt ud i ingredienserne, for at gøre den vegansk.  Den kan nemt bages med almindeligt sukker, og jeg har derfor skrevet både de sukkerfri og de sukkerholdige ingredienser. Kringle med Æblefyld Ingredienser : 75 g. smørbart blok (eller plantemargarine) 1½ dl. plantemælk 50 g. gær 1 spsk. sukker (eller perfekt strø) ½ tsk. salt ca. 300 g. mel 2 æbler (skrællede og revne) ½ dl. flormelis (eller sukkerfri flordrys) 2 tsk. kanel 1 tsk. vanillesukker 30 g. smørtbart blok (eller plantemargarine) 2 spsk. plantemælk 30 g. mandelflager Fremgangsmåde : 1. Smelt smørbart i en lille gryde, rør mælken i og hæld det i en skål. Rør gæren ud heri. 2. Tilsæt sukker og salt og melet lidt efter lidt. Ælt godt.  3. Lad dejen hæve 30 min lunt og tildækket. 4. Bland æble, flormel

Samosaer med Spicy Fyld og Kartoffelsalat med Grønkål

Endnu en middag fra aarstiderne. Jeg valgte at bage mine samosaer i ovnen for at spare på fedtet og kalorierne. Vil du have mere sprøde samosaer, så kan du stege dem i olie på panden. Køb samosadej hos din asiatiske købmand - gerne fuldkorn. Samosaer med Spicy Fyld og Kartoffelsalat med Grønkål til 2 personer (60 min) Ingredienser : 400 g. kartofler 1 løg (finthakket) 2 fed hvidløg (finthakket) 1 pak choy - kun det grønne (fintsnittet) 1 spsk. indisk karrypasta - tikka, korma eller madras 150 g. ærter 1/4 chili (hakket) 8-12 stykker samosadej 150 g. grønkål (ribbet og finthakket) Desuden: olie, salt og peber Fremgangsmåde : 1. Kog kartoflerne 15 min i letsaltet vand. Tag gryden af varmen og lad dem trække 5 min. 2. Afkøl halvdelen af kartoflerne i koldt vand. Resten moses groft og lægges i en skål.  3. Steg løg og hvidløg 3-4 min i olie på en pande. Tilsæt pak choy og chili og steg 1-2 min. Tilsæt ærter og karrypast

Stegte Auberginer med Tabbouleh og Hummus

Dagens middag fra min måltidskasse fra aarstiderne. Aubergineskiverne er vendt i rasp og bliver virkeligt lækre. Hummus er færdigkøbt, men du laver nemt en selv, hvis du ønsker.  I min måltidskasse fik jeg friske korianderfrø - som man mig bekendt ikke sådan lige finder ude i supermarkederne. De kan nemt udelades, og jeg har derfor ikke indskrevet dem i opskriften. Stegte Auberginer med Tabbouleh og Hummus til 2 personer Ingredienser : 1 aubergine (1 cm tykke skiver) salt 50 g. fuldkornsrasp olie til stegning 100 g. fuldkornscouscous 2 dl. kogende vand salt 2 tomater (små tern uden kerner) ½ agurk (små tern uden kerner) 2 gulerødder (små tern) 1 bdt. persille, grofthakket ½ spsk. olivenolie saft af 1/4 citron salt og peber 20 g. græskarkerner 1 bæger hummus lidt olivenolie Fremgangsmåde : 1. Drys aubergineskiverne med salt på begge sider og lad dem trækker 10-15 min. 2. Hæld kogende vand over couscous, d