Gå videre til hovedindholdet

Svensk Pølseret




Svensk pølseret har altid været en af mine livretter, og en af de få retter, jeg rent faktisk kan komme til at savne. Jeg har derfor lavet denne veganske version. Hvis du kan finde veganske pølser med skind, vil det helt sikkert være et plus for retten.

Svensk Pølseret til 1 person (20 min)


Ingredienser:

200 g. kogte kartofler (skiver)
ca. 100 g. veganske pølser (skiver)
1 løg (hakket)
½ dl. ketchup
½ dl. plantebaseret madlavningsfløde (jeg foretrækker cremefine)
1 tsk. paprika
1/4 potte purløg (klippet)

Desuden: olie, salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Steg løg blødt i lidt olie ca. 5 min.

2. Tilsæt pølser og steg til de er godt brune.

3. Tilsæt ketchup, fløde og paprika og krydr med salt og peber.

4. Vend kartoflerne i og varm godt igennem under låg ca. 5 min.

5. Server med et drys purløg.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Kringle med Æblefyld

Min mor har fødselsdag i morgen, og jeg har lovet at tage vegansk, sukkerfri kringle med. Jeg fandt denne opskrift på sukkerfrikager.dk  og skiftede lidt ud i ingredienserne, for at gøre den vegansk.  Den kan nemt bages med almindeligt sukker, og jeg har derfor skrevet både de sukkerfri og de sukkerholdige ingredienser. Kringle med Æblefyld Ingredienser : 75 g. smørbart blok (eller plantemargarine) 1½ dl. plantemælk 50 g. gær 1 spsk. sukker (eller perfekt strø) ½ tsk. salt ca. 300 g. mel 2 æbler (skrællede og revne) ½ dl. flormelis (eller sukkerfri flordrys) 2 tsk. kanel 1 tsk. vanillesukker 30 g. smørtbart blok (eller plantemargarine) 2 spsk. plantemælk 30 g. mandelflager Fremgangsmåde : 1. Smelt smørbart i en lille gryde, rør mælken i og hæld det i en skål. Rør gæren ud heri. 2. Tilsæt sukker og salt og melet lidt efter lidt. Ælt godt.  3. Lad dejen hæve 30 min lunt og tildækket. 4. Bland æble, flormel

Samosaer med Spicy Fyld og Kartoffelsalat med Grønkål

Endnu en middag fra aarstiderne. Jeg valgte at bage mine samosaer i ovnen for at spare på fedtet og kalorierne. Vil du have mere sprøde samosaer, så kan du stege dem i olie på panden. Køb samosadej hos din asiatiske købmand - gerne fuldkorn. Samosaer med Spicy Fyld og Kartoffelsalat med Grønkål til 2 personer (60 min) Ingredienser : 400 g. kartofler 1 løg (finthakket) 2 fed hvidløg (finthakket) 1 pak choy - kun det grønne (fintsnittet) 1 spsk. indisk karrypasta - tikka, korma eller madras 150 g. ærter 1/4 chili (hakket) 8-12 stykker samosadej 150 g. grønkål (ribbet og finthakket) Desuden: olie, salt og peber Fremgangsmåde : 1. Kog kartoflerne 15 min i letsaltet vand. Tag gryden af varmen og lad dem trække 5 min. 2. Afkøl halvdelen af kartoflerne i koldt vand. Resten moses groft og lægges i en skål.  3. Steg løg og hvidløg 3-4 min i olie på en pande. Tilsæt pak choy og chili og steg 1-2 min. Tilsæt ærter og karrypast

Deller med Stuvet Hvidkål

En veganiseret version af frikadeller med stuvet hvidkål, som de fleste danskere kender. Retten egner sig godt til kødspisere. Dellerne er Månebarnets opskrift og kan findes her . Deller med Stuvet Hvidkål til 2 personer (og deller til fryseren) Ingredienser : 2 dl. røde linser 3 dl. vand 1 dl. græskarkerner 2 løg 2 fed hvidløg 1 dl. havregryn ½ dl. vand 1 dl. hvedemel eller kikærtemel 2 tsk. salt 1 spsk. karry 1 spsk. paprika ½ tsk. røget paprika 1 tsk. garam masala 2 spsk. citronsaft 1 tsk. løgpulver 1 spsk. sojasauce peber ½ lille hvidkål (snittet) 1 spsk. Smørbart 1 stor spsk. hvedemel 3-4 dl. soja- eller havremælk 1 knsp. stødt muskat salt og peber Tilbehør: rugbrød eller kartofler 1. Kog linserne i vand og lidt salt 8 min. Hæld overskydende vand fra og lad linserne dryppe lidt af. 2. Hak græskarkerner i en minihakker og hæld dem i en skål.  3. Hak løg og hvidløg i minihakkeren og hæld dem op til græ